Od 1. ledna 2009 je jediným platným dokladem o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, tzv. povinném ručení, výhradně Zelená karta. Zelená karta je mezinárodní doklad, který platí téměř ve všech evropských státech.
Do konce roku 2008 platilo zásadní pravidlo, že karta byla bez podpisu pojistníka (kdo povinné ručení uzavřel) neplatná. Na základě rozhodnutí Rady kanceláří a Evropské hospodářské komise OSN však dochází s účinností od 1. 1. 2009 ke změnám vzoru Zelené karty a dále k rozšíření její platnosti o Rusko.
Z hlediska kontroly pojištění odpovědnosti je nejpodstatnější skutečnost, že Zelené karty nově již nebudou obsahovat rubriku pro podpis pojistníka.
Lhůta pro používání dosavadního (nezměněného) vzoru Zelené karty vyprší 31. prosince 2010, proto bude v období od 1. ledna 2009 do 31 prosince 2010 možné prokazovat existenci pojištění odpovědnosti hned třemi typy:
a. Současným vzorem Zelené karty – bez vyznačené územní platnosti pro území Ruska, (platným do 31. 12. 2010)
b. modifikovaným vzorem současného vzoru Zelené karty s rozšířenou územní platností o Rusko ("RUS"), (platným do 31. 12. 2010)
c. novým vzorem Zelené karty (platným od 1. 1. 2009).

Důrazné sankce ovšem padnou na motoristy, kteří neplní svou zákonnou povinnost a nemají pro své vozidlo sjednáno povinné ručení. Ti budou od ledna 2009 nově hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění, a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako je tomu nyní, osoba za tuto škodu odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení.

Nejlepší je však využít doporučovaný tiskopis 'Záznam o dopravní nehodě'
Policii k nehodě je však nezbytné volat vždy, když při nehodě dojde ke zranění nebo k usmrcení osoby. Dále dojde-li ke škodě na majetku třetí osoby, v případech poškození pozemní komunikace či její části a příslušenství. Strážci zákona také musí být přítomni u nehod, při nichž dojde k poškození obecně prospěšného zařízení (např. přejezdového zabezpečovacího zařízení) nebo životního prostředí, a také pokud po nehodě nebudeme sami schopni obnovit plynulost provozu.
Změny v pravidlech silničního provozu na Slovensku
Zkrácená verze - co se týká jen motorkářů:
Rychlosti:
V obci 50 km/h, mimo obec na ostatních silnicích 90 km/h, na dálnicích 130 km/h
Zvláštní rychlostní omezení:
Minimální rychlost na dálnicích 80 km/h, do vzdálenosti 30 m před a 30 m za železničním přejezdem řidič nesmí překročit rychlost 30 km/h.
Další změny v pravidlech silničního provozu:
Do vzdálenosti 30 m před železničním přejezdem řidič nesmí překročit rychlost 30 km/h., tuto rychlost je povinen dodržet i při jeho přejezdu. Řidič vozidla, které převáží osoby, musí zastavit před každým přejezdem. Přijíždějící vlak je signalizován červeným blikajícím světlem, nebo ho signalizuje člověk pomocí červeného či žlutého praporku, nebo červeného světla. Vozidlo smí přejet přejezd pouze v případě, když bliká bílé světlo.
Řidiči jsou na Slovensku povinni mít rozsvícená potkávací světla i přes den. (Pokuta až 135 €).
Pokud řidič způsobí během roku 3 závažnější přestupky, může mu být odebrán řidičský průkaz do doby, než si zopakuje úspěšně zkoušky v rozsahu autoškoly. Zahraniční řidiči mají v tomto případě zákaz jízdy na Slovensku od 3 do 12 měsíců.
Možné jsou pokuty až do 1 300 €, při zaplacení hotově nebo kartou 650 €. Při nezaplacení na místě může být zadržen na 15 dní řidičský průkaz.
Reflexní vesta je povinná pro dvoustopá i pro jednostopá vozidla na pozemních komunikacích mimo obec. Osoby opouštějící vozidlo v důsledku poruchy, defektu nebo nehody musejí mít oblečen reflexní oděv/vestu, jinak pokuta 50 až 150 €.
"Zbytečné" zavolání policie má přijít na 170 €.
Příklady pokut:
Nedání přednosti, nerespektování značky "Stop" nebo semaforu 65 až 330 €,
řízení pod vlivem alkoholu nebo drog 230 až 1 000 €.
Změny v Německu
